ЕСТЕТИЧЕСКИ ТРАДИЦИИ В ПРЕПОДАВАНЕТО НА ПРАВОСЛАВНИ ПЕСНОПЕНИЯ

Автори

  • Илия Михайлов ФНОИ към СУ "Кл. Охридски" Автор

Ключови думи :

музика, педагогика, църковна монодия, източно, песнопения, звукозаписи, микрохроматични, нотиране

Абстракт

Въпросите, свързани с произхода и културната принадлежност на българския църковен едноглас, влияят върху оценяването и възприемането му в теоретичен и естетически план, както и обуславят възможните, методически и педагогически решения за неговото преподаване. Наричано от родните ни музикоучители ,,източно църковно пение“, в съвремието ни тази монодийна традиция е акустически значително отдалечена за повечето от нас. Затова наложително е на първо време категорично да определим в какво се състои това „източно“ и какво означава то и за двете страни в педагогическото взаимодействие (учител–ученици). Необходимо  е също с дидактическа цел да се запишат отпустителни тропари, което само по себе си представлява трудност, и да се нотират на петолинейна нотация с микрохроматични знаци. Получения иновативен ресурс би бил изключително полезен с цел подпомагането (или правенето изобщо възможно) на преподаването на тази музикална материя, включително и в училищна среда.

Авторска биография

  • Автор: Илия Михайлов, ФНОИ към СУ "Кл. Охридски"

    Д-р Илия Михайлов е диригент, музикален изследовател и педагог с богат международен опит, мениджър на множество успешни проекти в областта  на класическата, фолклорната, духовната и съвременната музика. Научните  му  изследвания са насочени предимно към източната (византийска) църковна певческа традиция. През 2023 г. защитава докторска дисертация в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, където в момента е хоноруван преподавател. Д-р Михайлов активно участва в академични дейности и провежда майсторски класове с университетите на Принстън и Харвард, Страсбургската консерватория, Университета Париж-VIII: Венсен-Сен Дени, Хоровата академия на фестивала в Пюизе, Франция, както и с Училището по култура и изкуства в град Чънду, Китай.

Файлове за сваляне

Публикуван

2025-02-03

Брой

Раздел (Секция)

Музикално-педагогически изследвания