ФЕНОМЕНОЛОГИЯТА КАТО КАЧЕСТВЕН МЕТОД НА ИЗСЛЕДВАНЕ И ПЕДАГОГИЧЕСКОТО Ѝ ПРИЛОЖЕНИЕ
Ключови думи :
музикално образование, класическа музика, традиция, иновацииАбстракт
Текстът представя феноменологията като качествен
подход в хуманитарните и социалните науки и по-специално приложението ѝ в педагогиката, което осигурява възможност за взаимно обогатяване на педагогическата практика и теория. Феноменологическият подход се характеризира със скептицизъм към предварителни теоретични конструкции и се основава на принципа на безпредпоставъчност. Феноменологията осветлява и разчиства първо собствените си предразсъдъци и предпоставки, за да може да изследва живия опит и предрефлексивните измерения на човешкото съществуване. Като подход в педагогически изследвания тя допринася като извежда на преден план критерии за взаимодействие в средата на училището или учебната ситуация, обръщайки внимание на предрефлексивните и рефлексивните нагласи на децата и учителя. Феноменологията може да бъде ценен подход за качествени изследвания в областта на педагогиката с нейния акцент върху живия опит и долавяните в него смислови цялости.