Успешни кариерни истории – Марта Василева

Още от най-ранна възраст пред мен никога не е стоял въпросът с какво да се занимавам. Винаги съм искала да се реализирам в професия, с която мога да съм от полза на хората. Силно повлияна от факта, че съм израснала в лекарска фамилия и най-вече заради безспорния положителен пример на моя дядо (невролог и психиатър), преминах през известно колебание, дали да избера медицината или логопедията за своя професия.

Медицината, психологията и свързаните с тях и преплитащи знание професии, каквато вярвам е и логопедията, винаги са били във фокуса на моя интерес. Още в далечната 2000 година, завършвайки Националната гимназия за древни езици и култури със задължителната дипломна работа, макар и избрала профил „Английски език“, темата ми беше свързана с разработка, разглеждаща древногръцката медицина.

След завършване на средното си образование вече бях направила своя избор, а именно специалността „Специална педагогика“. Още в първия ден на първи курс, приветствайки ни за добре дошли, проф. Златко Добрев и проф. Ваня Матанова ни обясниха, че който от нас иска, може да започне да учи направо специалност логопедия през целия четиригодишен курс на обучение в степен бакалавър, а не да се профилира в нея след като изминат две години от обучението по специална педагогика, както беше до момента. За мен това се оказа неочаквана, но и напълно осъзната и желана възможност, тъй като вече имах ясна представа, че искам да се занимавам именно с това. Така, заедно с група колеги, станахме първият випуск на Софийския университет завършил четиригодишен курс на обучение по „чиста“ логопедия.

Още като студент започнах да работя като доброволец, а впоследствие за кратък период и като част от екип, разработващ и изпълняващ проекти по европейски програми в тази област в различни неправителствени организации, помагащи на изоставени и/или деца в неравностойно положение. Няма да е пресилено, ако кажа, че макар и на моменти да ме натъжаваше, тази работа ми носеше изключителна радост и удовлетворение.

След завършване на висшето си образование работих в различни институции и организации, в които практикувах своята професия и обогатявах професионалните си знания и умения. Началото беше поставено в логопедична детска градина 134 „Венелин Иванов“, гр. София. С подкрепата на всички колеги, там получих своите базови познания как да прилагам на практика наученото в университета.

Към днешна дата основните ми професионални интереси са свързани с клиничната логопедия, ранната интервенция, превенцията и терапията на езикови и говорни нарушения, нарушенията в писането, четенето и зрително-моторната координация и нарушенията на артикулацията и плавността на говора. Имам богат опит в работата с неврологични и генетични заболявания при деца и възрастни.

През 2014 г. защитих дисертация на тема: „Зависимост на речевите нарушения при деца с вродени цепнатини на небцето от хирургическата интервенция и от тежестта на първичните анатомични увреждания” в СУ „Св. Климент Охридски”. Дисертационното изследване проведох в клиниката по пластична и краниофациална хирургия към УМБАЛ „Св. Георги“, гр. Пловдив. Изключително съм благодарна на проф. д-р Юрий Анастасов, ръководител на клиниката, както и на целия му екип, които без да ме познават до момента, ми предоставиха цялата нужна информация и достъп до пациенти с вродени цепнатини на небцето. Проф. Анастасов, заедно с проф. Цветанка Ценова, бяха моите ръководители и ментори, без помощта на които осъществяването на дисертационния тезис щеше да бъде невъзможно.

От 2012 г. насам съм ментор в база за практическо обучение на СУ „Св. Климент Охридски”. Част съм от екипа на терапевтичен център „АнМаВи”, който с мои колеги и приятели създадохме и, на който съм съсобственик и съуправител и, в който продължавам да работя като логопед и до днес, помагайки на деца и възрастни да подобряват своя речеви статус.

От 2024 г. съм част от екипа и на детската градина към НУКК (Италиански лецей, Горна баня, гр. София).

През годините съм участвала в редица семинари и обучения, свързани с логопедията и не само. Основните от тях се отнасят до преодоляване на говорните затруднения при лицеви аномалии, гласови и артикулационни терапии, подкрепа на деца със сензорноинтегративна дисфункция и др.

Освен в професионалната ми област, съм преминала и обучения в сферата на гражданската култура и публичните институции, в т.ч. обучение в Българско училище за политика „Димитър Паница” към Нов български университет. Автор съм и на научни публикации, изготвени самостоятелно и в съавторство с други изследователи. Надявам се, че моят личен и професионален опит ще вдъхнови и окуражи младите колеги, решили да тръгнат по този може би невинаги лек, но много много вълнуващ и носещ удовлетворение път.