ОСОБЕНОСТИ В РАЗВИТИЕТО И ОЦЕНКА НА УМЕНИЯТА ПРИ ДЕЦА С ЦЕРЕБРАЛНА ПАРАЛИЗА ОТ ПРЕДУЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ
Ключови думи :
церебрална парализа, развитие, оценка, фина моторика, груба моторика, зрително-моторна координация, предучилищна възрастАбстракт
Настоящата студия представя теоретично и експериментално изследване с основна цел проучване на спецификата в развитието и оценката на уменията при деца с церебрална парализа от предучилищна възраст. Анализирани са теоретични постановки, свързани със същността и спецификата на различните форми на детската церебрална парализа (ДЦП), особености в двигателното и психичното развитие на децата. Направено е сравнително представяне на приложими скринингови и диагностични методи. Проведено е експериментално изследване на 12 деца с различни форми на ДЦП на възраст между 4 и 5 г. Приложена е оценка с Development Profile 3 и Miller Function & Participation scales (M-FUN). Използван е методът „изследване на отделен случай“ („case study“). Резултатите показват занижени средни стойности на изследваната група деца по отношение на двигателно, когнитивно, комуникативно и социално-емоционално развитие. Различията в индивидуалното представяне на децата с ЦП са големи – от една страна, в сравнение с децата без нарушения в двигателното развитие, а от друга, в границите на диагнозата ЦП, дори и сравнени с деца със същата ѝ форма. Откроява се тенденция за водещото влияние на когнитивното функциониране върху справянето в останалите области на развитие. При сравнение на постиженията на децата с възрастовите показатели за норма на двата диагностични инструмента се открояват големи различия в стойностите. По M-FUN изоставането на изследваната група във фината и грубата моторика е много по-голямо, отколкото същото по скалите „Физическо развитие“ и „Адаптивно поведение“ на DP-3. Налага се изводът за необходимостта от прилагане на специализирани инструменти за оценка на деца с двигателни нарушения, какъвто е M-FUN, с цел по-прецизна диагностика и терапевтично-образователно планиране при деца с ЦП.