СПЕЦИФИКИ И АДАПТИРАНЕ НА ЧУЖДОЕЗИКОВОТО ОБУЧЕНИЕ ПО АНГЛИЙСКИ ЕЗИК НА ГЛУХИ УЧЕНИЦИ В КОНТЕКСТА НА БИЛИНГВИСТИЧНИЯ ПОДХОД НА ОБРАЗОВАНИЕ
Ключови думи :
чуждоезиково обучение, български жестов език, глухи ученици, билингвистичен подход, българска дактилна азбука, „международна“ дактилна азбукаАбстракт
Настоящата студия представя концептуална съдържателна рамка за чуждоезиково обучение по английски език, разработена съобразно спецификите на когнитивното и езиковото функциониране на ученици с увреден слух и теоретичните постановки на билингвистичния подход на образование. Направеният обзорен анализ на литературата обосновава необходимостта от адаптиране, модифициране и преструктуриране на учебното съдържание така, че да отразява билингвистичната природа и социокултурна идентичност на обучаемите. Представени са методически насоки и техники за използване на българския жестов език и мануално кодирани системи като средства за преподаване на английски език, както и стратегия за видеопредставяне на жестовия език с цел достъп до учебното съдържание и учене.