СТАТУТ НА ДИГИТАЛНИТЕ КОМПЕТЕНТНОСТИ И ПОДХОДИ ЗА ИЗГРАЖДАНЕТО ИМ В ОБУЧЕНИЕТО В НАЧАЛНИТЕ КЛАСОВЕ В БЪЛГАРИЯ

Автори

  • Любка Алексиева Автор
  • Вероника Рачева Автор

Ключови думи :

digital competencies, primary school education, computer modelling, Dig- Comp, DigCompEdu

Абстракт

В ерата на цифровизацията развитието на дигиталните компетентности е фундаментално за подготовката на бъдещите активни граждани и следва тези компетентности да се развиват чрез целенасочена педагогическа работа от началото на училищното образование. В тази посока настоящата студия си поставя за цел да проучи статута на дигиталните компетентности в обучението в началните класове в България, като изследва научната литература и учебната документация в областта. В рамките на теоретичен анализ са дефинирани дигиталните компетентности на учениците в начална училищна възраст, анализирани са подходите, използвани в преподаването, ученето и оценяването на дигиталните компетентности в началното образование в международен и национален план. В контекста на Европейската рамка за дигитални компетентности на гражданите (DigComp) са проучени мястото и подходите за развитие на дигиталните компетентности в българските учебни програми както по специализирания предмет компютърно моделиране, така и по всички останали предмети в началното училище, където тази компетентност е интегрирана като трансверсална. Съобразно Европейската рамка за дигитални компетентности на учителите (DigCompEdu) са посочени необходимите компетенции на началните учители за дигитално развитие на учениците. Изследователските методи, използвани в студията са теоретичен анализ, картографиране на учебни програми (общо 35), контент-анализ и сравнителен анализ на учебна документация. За допълнително изясняване на статута на дигитални компетентности са разгледани над 90 учебника и учебни помагала, както и съответстващите им методически ръководства за начални учители. Резултатите от проучването демонстрират липса на консистентност и баланс между учебните програми по отношение на развитието на дигитална компетентност. Изглежда, липсва споделена визия за дигиталните компетентности, които учениците трябва да придобият в началните класове, и формирането им в рамките на отделен учебен предмет (компютърно моделиране) не е съобразено с изграждането им по останалите учебни предмети. Откроява се необходимостта от концептуализиране на интегрирането на дигиталните компетентности като трансверсални в учебните програми съобразно подходящо позоваване на Европейската рамка за дигитални компетентности за гражданите. Налице е и нуждата от разработване на конкретни инструкции за учителите относно интегрирането на дигиталните компетентности в преподаването на съответните учебни предмети.

Файлове за сваляне

Публикуван

2024-11-11