МОДЕЛ ЗА АДАПТАЦИЯ С ПРИСЪСТВИЕ НА РОДИТЕЛ ПРИ ПОСТЪПВАНЕ В ЯСЛЕНА ГРУПА
Ключови думи :
адаптация, детска градина, ясла, привързаност, раздяла, основен обект на привързаностАбстракт
Студията разглежда теоретичните основи и практическите параметри на модел за адаптация с присъствие на родител при постъпване в яслена група. Изследва се приложението на модела в условията на общинските детски градини. Процесът на адаптация при постъпване в яслена група или в първа група на детската градина е един от макротранзитите в живота на детето. Първичният преход от познатата семейна среда към непознатата институционална образователна среда е съпътстван от стрес и емоционален шок, чиито най-чести прояви са силен плач, безпокойство, агресивно поведение, нарушения в съня и храненето, познавателната и игровата активност и др. Съгласно теорията за привързаността присъствието на родител (основния обект на привързаност) в първите дни от престоя в детското заведение е необходимо за плавното и безболезнено адаптиране на детето. Промяната в нормативните документи задължава детската градина да осигури възможност за присъствие на родител в периода на адаптация. Успешната адаптация се реализира само при наличието на ефективен модел, който регламентира родителското присъствие и дава рамка на адаптацията и алгоритъм за действие. Резултатите от проведеното изследване са получени на базата на количествен и качествен анализ. Установява се, че децата, чиито родители следват стриктно процедурата, покриват показателите за успешно адаптирано дете в първите две седмици след постъпването му.