ЗА Музиката и езиковото развитие

Authors

  • Пенка Кънева ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“ Author

Keywords:

езиково развитие, музика, ранно чуждоезиково обучение

Abstract

В статията се представят резултати от наскоро публикувани научни проекти, свързани с изследването на невробиологичните функции на езиковото и музикалното развитие, които разкриват как заниманията с музика повлияват езиковото развитие. Експерименталните данни доказват, че: а) музикалното обучение води до подобряването на мозъчните процеси, които обработват речта; б) заниманията с музика повишават интелигентността и повлияват благоприятно когнитивните процеси, които не са свързани пряко с музиката; в) музикално обучение подобрява уменията за четене на думи и за идентифициране на малки разлики във височината на тоновете; г) съществува тясна връзка между мозъчните функции, които обработват музиката и езика, не само в зрелия, а и в развиващия се мозък. Резултатите се интерпретират от гледна точка на методиката на чуждоезиковото обучение, като се формулират изводи и аргументи за включването на дейности с музика в ранното чуждоезиково обучение.

Author Biography

  • Пенка Кънева, ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“

    Проф. д-р Пенка Тодорова Кънева, ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“, p.kuneva@gmail.com

    научна област: методика на обучението по чужд език (английски)

Published

2025-05-08

Issue

Section

Music-pedagogical studies