РЕШАВАНЕ НА ПРОБЛЕМИ В ОБУЧЕНИЕТО ПО МАТЕМАТИКА В НАЧАЛНИТЕ КЛАСОВЕ: КАКВО МИСЛЯТ УЧИТЕЛИТЕ?

Автори

  • Лилия Стоилова Автор
  • Любка Алексиева Автор

Ключови думи :

решаване на проблеми, обучение по математика в началните класове, начални учители

Абстракт

Съвременният свят и съвременното поколение ученици изискват нова образователна рамка на обучението по математика, която да осигури повече възможности за развитие на уменията за мислене и решаване на проблеми в единство с нужните математически знания и умения. Макар и не централно, развитието на мисленето и уменията за решаване на проблеми заемат важно място в целите на обучението, посочени в учебната документация за началните класове. Подходи за преподаването им могат да се прилагат и в контекста на традиционните уроци, но това не би могло да се реализира без подходящите познания, нагласи и готовност на учителите. Именно затова настоящото изследване си поставя за цел да установи разбиранията, нагласите и опита на началните учители за прилагане на решаването на проблеми като подход за преподаване и учене по математика. Проучването беше осъществено чрез фокус група с 11 начални учители, резултатите от което демонстрираха наличието на готовност, но и на някои дефицити във възприемането на подхода от учителите. В анализа ясно се открои необходимостта както от приложението на модели и методики за решаване на проблеми, които да докажат ползите от подхода, така и нуждата от целенасочено обучение на учителите.

Файлове за сваляне

Публикуван

2024-11-11