ТЕОРИИ ЗА ПРИОБЩАВАНЕ НА ДЕЦА В ПРЕДУЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ ОТ СЕМЕЙСТВОТО КЪМ ДЕТСКАТА ОБРАЗОВАТЕЛНА ИНСТИТУЦИЯ

Автори

  • Михаела Ернстбергер Софийски университет "Св. Климент Охридски"

Ключови думи :

приобщаване, приобщаване в предучилищна образователна институция, теория на приобщаване, теория на привързаността, теория на прехода, страх от раздяла, връзка възпитател – дете

Абстракт

Статията предоставя общ преглед на значението на адаптирането на деца в предучилищните образователни институции и свързаните с него теории на приобщаване. Теорията за привързаността е основа за моделите на приобщаване. Теорията за прехода (Transition) е подходяща за описване на преходния процес при приобщаването. Изследването на прехода представлява нова научно-изследователска област в психологията, която се занимава с комплексните процеси на промяна в развитието на човека, и е свързващо звено между социологията и семейната психология. Заедно с възникването на привързаност към близкия човек, от осмия месец от живота на детето у него се развива страх от раздяла. В детските заведения децата изграждат връзки с работещите там възпитатели. Те заемат централно място във фазата на привикване. Връзката възпитател – дете може да се окачестви и като отношение на привързаност. Ситуациите на раздяла с близките са стресови за децата. Чрез един успешен преход децата събират положителен опит и развиват нови умения.

Авторска биография

  • Автор: Михаела Ернстбергер, Софийски университет "Св. Климент Охридски"

Файлове за сваляне

Публикуван

2021-01-04

Брой

Раздел (Секция)

Чуждестранен опит и сравнителни изследвания