НЕГАТИВНИ ЕФЕКТИ ВЪРХУ ДЕТEТО ПРИ РАЗДЯЛА С ОСНОВНИЯ ОБЕКТ НА ПРИВЪРЗАНОСТ
Ключови думи :
привързаност, раздяла, основен обект на привързаност, адаптация, поведение, негативни ефекти, детска градинаАбстракт
Раздялата с основната фигура на привързаност оказва значително влияние върху детето и е обект на изследване в областта на психологията на развитието. Постъпването в ясла или първа група на детската градина най-често бележи първата значима и травмираща раздяла в живота на малкото дете. Публикацията представя анализ на негативните ефекти върху детското поведение и развитие вследствие на недоброволно физическо отделяне на детето от майката или друг обект на привързаност. Разгледаните теоретични постановки, направените наблюдения и изводи са в контекста на адаптацията при постъпване в предучилищните институции – първичен преход от семейната среда в детската градина или ясла. В заключение се констатира, че детската реакция следва установена поведенческа последователност, а последиците са различни за всяко едно дете. Недоброволната раздяла има негативни емоционални, физически, познавателни и психологически ефекти върху подрастващите в периода на ранното и предучилищното детство. Раздялата с основния обект на привързаност при постъпване в предучилищните образователни институции следва да се реализира на базата на готовността на детето, като се създават всички необходими предпоставки.