ТЕОРЕТИЧНИ АСПЕКТИ НА МОДЕЛ ЗА АДАПТАЦИЯ С ПРИСЪСТВИЕ НА РОДИТЕЛ ПРИ ПОСТЪПВАНЕ В ДЕТСКА ГРАДИНА

Автори

  • Диана Андонова Софийски университет "Св. Климент Охридски"

Ключови думи :

стил на привързаност, „сигурна база“, присъствие на родител, преход от семейна среда към образователните институции, модел за адаптация

Абстракт

Адаптацията при първичен преход от семейната към институционализираната образователна среда на детската градина в периода на ранното и предучилищното детство е дълъг и деликатен процес. Публикацията представя някои теоретичните аспекти на модел за адаптация с присъствие на родител при постъпване в детска градина (в яслена или в първа група), разработен от автора. Моделът отчита спецификата на сензитивния период и предлага теоретико-приложна рамка, базирана на теорията за привързаността. Присъствието на родител като „сигурна база“ помага за избягването на емоционалния шок от сблъсъка с непознатата среда, токсичния стрес и травмата от изоставяне, които някои деца преживяват. Плавната адаптация е организираща рамка на психическото, емоционалното, социалното и когнитивното развитие на детето.

 

Авторска биография

  • Автор: Диана Андонова, Софийски университет "Св. Климент Охридски"

    Доктор по Предучилищна педагогика и хоноруван преподавател към катедрата по Предучилищна и медийна педагогика на ФНОИ, Софийски университет „Св. Климент Охридски“.

    Изследователските ѝ на интереси са в областта на влиянието на националните и културни особености върху възпитателните модели в семейството и детската градина и адаптацията при преход от семейна среда в предучилищните заведения (детска градина и ясла).

    E-mail: diana.andonova@gmail.com

Файлове за сваляне

Публикуван

2020-08-22

Брой

Раздел (Секция)

Теоретични и приложни изследвания