ТЕОРЕТИЧНИ АСПЕКТИ НА МОДЕЛ ЗА АДАПТАЦИЯ С ПРИСЪСТВИЕ НА РОДИТЕЛ ПРИ ПОСТЪПВАНЕ В ДЕТСКА ГРАДИНА
Ключови думи :
стил на привързаност, „сигурна база“, присъствие на родител, преход от семейна среда към образователните институции, модел за адаптацияАбстракт
Адаптацията при първичен преход от семейната към институционализираната образователна среда на детската градина в периода на ранното и предучилищното детство е дълъг и деликатен процес. Публикацията представя някои теоретичните аспекти на модел за адаптация с присъствие на родител при постъпване в детска градина (в яслена или в първа група), разработен от автора. Моделът отчита спецификата на сензитивния период и предлага теоретико-приложна рамка, базирана на теорията за привързаността. Присъствието на родител като „сигурна база“ помага за избягването на емоционалния шок от сблъсъка с непознатата среда, токсичния стрес и травмата от изоставяне, които някои деца преживяват. Плавната адаптация е организираща рамка на психическото, емоционалното, социалното и когнитивното развитие на детето.