ЕЛЕКТРОННИ РЕСУРСИ В (НАЧАЛНОТО) ОБРАЗОВАНИЕ: ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ И ПРИЛОЖНИ ПЕРСПЕКТИВИ
Ключови думи :
електронни образователни ресурси, дигитални ресурси, качество на е-ресурсите, компетентности на учителите за избор, модифициране и използване на е-ресурси.Абстракт
Статията представя теоретично проучване на електронните ресурси като педагогически феномен. Изследователският фокус е в областта на началното училищно образование, но голяма част от научните резултати се отнасят и към останалите етапи на училищното образование. Изследвани са различни аспекти на феномена “образователни е-ресурси”, свързани не само с изясняване на същността му, но и с класифициране на различните видове е-ресурси и представяне на възможностите и ограниченията на е-ресурсите в обучението. Ключов аспект на изследването е качеството на е-ресурсите и критериите за неговото оценяване, но основният акцент е поставен върху необходимите компетентности на учителите от 21-ви век за работа с е-ресурси. Като такива са изведени компетентностите за ефективен избор и критична оценка на готови е-ресурси, които се допълват от компетентностите за адаптиране и модифициране на е-ресурси. В заключение е очертана необходимостта от актуализиране на учебните планове и програми за обучение на бъдещите начални учители в контекста на тези компетентности и са поставени въпроси за бъдещи изследвания.