ИЗСЛЕДВАНЕ НА СИНТАКТИЧНАТА КОМПЕТЕНТНОСТ ПРИ ДЕЦА С ЕЗИКОВО НАРУШЕНИЕ НА РАЗВИТИЕТО
Ключови думи :
синтактична компетентност, езикови нарушения на развитието, специфични езикови нарушенияАбстракт
Статията представя изследване на синтактичната компетентност при първична езикова патология, реализирано сред 170 деца, овладяващи български език. Участниците в проучването от експерименталната и контролната група са разделени в три възрасти, съответно 35 деца между 4 и 5 години, 30 между 5 и 6 години и 20 деца в доучилищна възраст (6 – 7 години). В първата част набелязаната проблематика се разглежда от чисто теоретични позиции. По-нататък поетапно се описват методиката и целите на изследването, подлагат се на анализ резултатите. В заключението, освен обобщенията, се прави опит да се набележат основните аспекти за създаването на бъдещо изследване, което да се опре не толкова върху количествените данни, колкото върху класическата традиция на лонгитудните проучвания, даващи преки качествени наблюдения над нормата и отклоненията в детския език.