ИЗСЛЕДВАНЕ НА СИНТАКТИЧНАТА КОМПЕТЕНТНОСТ ПРИ ДЕЦА С ЕЗИКОВО НАРУШЕНИЕ НА РАЗВИТИЕТО

Автори

  • Деница Кръстева Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Ключови думи :

синтактична компетентност, езикови нарушения на развитието, специфични езикови нарушения

Абстракт

Статията представя изследване на синтактичната компетентност при първична езикова патология, реализирано сред 170 деца, овладяващи български език. Участниците в проучването от експерименталната и контролната група са разделени в три възрасти, съответно 35 деца между 4 и 5 години, 30 между 5 и 6 години и 20 деца в доучилищна възраст (6 – 7 години). В първата част набелязаната проблематика се разглежда от чисто теоретични позиции. По-нататък поетапно се описват методиката и целите на изследването, подлагат се на анализ резултатите. В заключението, освен обобщенията, се прави опит да се набележат основните аспекти за създаването на бъдещо изследване, което да се опре не толкова върху количествените данни, колкото върху класическата традиция на лонгитудните проучвания, даващи преки качествени наблюдения над нормата и отклоненията в детския език.

Авторска биография

  • Автор: Деница Кръстева, Софийски университет „Св. Климент Охридски“

    Д-р, главен асистент в Катедра „Логопедия“, Факултет по науки за образованието и изкуствата.

    Има десет публикации в различни сборници от конференции и списания.
    Интересите ѝ са свързани с общата теория на логопедията, клиничната лингвистика,
    отнасяща се до описания и проучвания за нарушеното езиково развитие, както и в
    областта на психолингвистиката на развитието.

    E-mail: daasenova@uni-sofia.bg

Файлове за сваляне

Публикуван

28.12.2022