ОСОБЕНОСТИ В ИНТЕЛЕКТУАЛНОТО ФУНКЦИОНИРАНЕ ПРИ ДЕЦА С ОБУЧИТЕЛНИ РАЗСТРОЙСТВА

Автори

  • Михаела Христова Медицински университет – София
  • Светла Стайкова Медицински университет - София
  • Хариета Манолова Медицински университет – София

Ключови думи :

специфични нарушения на способността за учене, когнитивно функциониране, психологическа оценка, изследване на интелекта, WISC

Абстракт

В настоящата статия са представени резултати от проучване на специфичните особености, сходства и различия в интелектуалното функциониране при деца със специфични нарушения на ученето. Темата за хетерогенността на интелектуалното функциониране е основен фокус, като въпросите за причинността и локализацията на дефицитите отстъпват пред задачата да се постигне едно по-добро разбиране за качествените аспекти в интелектуалния профил и тяхната потенциална компенсаторна роля при осигуряване на подходящи интервенции и стратегии за подкрепа. Разгледани са особеностите в компонентите на измерената интелигентност при две групи нарушения (специфично разстройство на четенето и смесено специфично разстройство на училищните умения), като установените особености са транспонирани в сравнителен план, с цел да бъдат диференцирани значими сходства и различия. Поставен е акцент върху качествената интерпретация на тестовите резултати, чиято приложимост предоставя едно по-задълбочено, нюансирано и съобразено с индивидуалните особености разбиране за всяка от изследваните клинични групи. Водеща е хипотезата, че такъв подход има значително по-добра приложимост в диференциално-диагностичен план и може да предостави ценна информация в процеса на разработване и прилагане на терапевтични и образователни стратегии.лни стратегии.

Авторски биографии

  • Автор: Михаела Христова, Медицински университет – София

    Доктор по медицина, асистент в катедра “Психиатрия и медицинска психология“.

    E-mail: mhristova@medfac.mu-sofia.bg

  • Автор: Светла Стайкова, Медицински университет - София

    Доктор по медицина, гл.асистент в катедра „Психиатрия и медицинска психология“.

    E-mail: svstaykova@medfac.mu-sofia.bg

  • Автор: Хариета Манолова, Медицински университет – София

    Доктор по медицина, доцент в катедра „Психиатрия и медицинска психология“.

    E-mail: hmanolova@medfac.mu-sofia.bg

     

Файлове за сваляне

Публикуван

28.12.2022

Брой

Раздел (Секция)

Специална педагогика и приобщаващо образование