ПЕДАГОГИЧЕСКИ ИНТЕРВЕНЦИИ ЗА УЧЕНИЦИ С ЛЕКА УМСТВЕНА ИЗОСТАНАЛОСТ В ГРЪЦКИТЕ НАЧАЛНИ УЧИЛИЩА

Автори

  • Томай-Мария Андреопулу Софийски университет „Св. Климент Охридски“
  • Нели Василева Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Ключови думи :

лека умствена изостаналост, педагогически интервенции, учене, увреждания, специално образование

Абстракт

Целта на обществото и на образованието през 21 век е да премахнат дискриминацията и предразсъдъците между отделните хора. Децата с лека умствена изостаналост са категория ученици със специални образователни потребности, която често се бърка с други категории деца със специални образователни потребности. Има очевидни разлики между учениците с лека степен на умствена изостаналост и тези с някаква форма на речева патология, както на образователно равнище, така и по отношение на социалните взаимоотношения между тях (Tzouriadou, Anagnostopoulou, 2011). От 2000 г. насам образователната политика в Гърция има за цел да интегрира учениците със специални образователни потребности, в резултат на което много ученици с умствена изостаналост посещават общообразователно училище и следват обща учебна програма с другите ученици, адаптирана или не адаптирана (Vlachou-Balafa, 2000: 79-100). Децата с лека умствена изостаналост, които посещават основно училище, често получават паралелна подкрепа или посещават интеграционни класове. Интеграционните класове в началните училища имат за цел да подпомагат, укрепват и подкрепят ученици с умствена изостаналост по двата основни предмета - език и математика. Така според своите възможности ученикът може да преодолее трудностите си и да се адаптира към общата учебна програма. Материалът разглежда обучителните интервенции, прилагани от учителите по специално образование в гръцките общообразователни начални училища към ученици с лека умствена изостаналост.

Авторски биографии

  • Автор: Томай-Мария Андреопулу, Софийски университет „Св. Климент Охридски“

    Докторант.

    Факултет по науки за образованието и изкуствата, катедра „Логопедия“.

    E-mail: thomais_an@sch.gr

  • Автор: Нели Василева, Софийски университет „Св. Климент Охридски“

    Професор, д.н.

    Факултет по науки за образованието и изкуствата, катедра „Логопедия“.

    E-mail: nnvasileva@uni-sofia.bg

Файлове за сваляне

Публикуван

05.01.2023

Брой

Раздел (Секция)

Специална педагогика и приобщаващо образование