ГОТОВНОСТ НА УЧИТЕЛИТЕ ЗА АДАПТИРАНЕ НА УЧЕБНОТО СЪДЪРЖАНИЕ ЗА ДЕЦА СЪС СПЕЦИАЛНИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ПОТРЕБНОСТИ В ПРЕДУЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ В КОНТЕКСТА НА ПРИОБЩАВАЩОТО ОБРАЗОВАНИЕ

Автори

  • Калоян Дамянов Софийски университет „Св. Климент Охридски"

Ключови думи :

адаптация на образователното съдържание, приобщаващо образование, деца със специални образователни потребности, професионално развитие на учителите

Абстракт

В настоящата научна статия се разглеждат увереността и компетентността на детските и ресурсните учители за адаптиране на учебното съдържание за деца със специални образователни потребности в контекста на приобщаващото образование. Изследването, което включва емпирични данни от 20 детски и ресурсни учители от 10 детски градини, разкрива съществени различия в самооценката на учителите за техните способности в зависимост от специфичната им роля и професионална подготовка. Изненадващо, възпитателите оценяват адаптивните си умения по-високо, докато ресурсните учители имат по-ниска самооценка, въпреки специализираната си подготовка. Резултатите подчертават значението на непрекъснатото професионално развитие и допълнителното обучение на ресурсните учители за подобряване на самочувствието им и повишаване на адаптивните им умения. Настоящото проучване подчертава също така значението на по-доброто разбиране и признаване на специфичните предизвикателства и нужди, свързани с адаптирането на учебното съдържание за деца със специални образователни потребности в контекста на приобщаващото образование.

Авторска биография

  • Автор: Калоян Дамянов, Софийски университет „Св. Климент Охридски"

    Главен асистент, д-р.

    Факултет по науки за образованието и изкуствата

    Катедра „Специална педагогика“

    Научни интереси: Приобщаващо образование, социална работа и образователен мениджмънт

    Контакт: София, бул. „Шипченски проход“ 69А ст.209

    E-mail: kdamjanov@uni-sofia.bg

Файлове за сваляне

Публикуван

30.09.2023

Брой

Раздел (Секция)

Специална педагогика и приобщаващо образование