ПРИЛОЖЕНИЕ НА АСИСТИРАНА ОТ РОБОТ ЛОГОПЕДИЧНА ТЕРАПИЯ ПРИ ДЕЦА С УВРЕДЕН СЛУХ
Ключови думи :
NAO хуманоиден робот, асистирана терапия с робот, социален робот, логопедична терапия, слухови нарушенияАбстракт
Роботите все по-често се включват в научни изследвания, свързани с интервенции, обучение, рехабилитация на деца с увреждания. Статията представя проучване на асистирана от робот логопедична работа с единадесет деца с увреден слух, които използват кохлеарен имплант(и). Проучването изследва възможността за използване на хуманоиден робот за развитието на слуховите умения у деца със слухова загуба, респективно и стимулиране на езиково-говорното им развитие. Роботът NAO не може да артикулира, следователно децата не могат да отчитат. Считаме, че тази специфична характеристика на робота е уникална и ще провокира участващите деца да използват активно слуха си. Децата с увреден слух, които участват в изследването използват две различни комуникативни модалности – тотална комуникация и слухово-орален подход. Резултатите от изследването демонстрират взаимодействието между робота и децата по време на логопедичната сесия. Учениците, които използват вербалната комуникация се справят по-добре с игрите, разбират по-ясно инструкциите на робота и дават по-голям брой верни отговори в сравнение с останалите участници, които използват тотална комуникация.