ЗА ИЗПОЛЗВАНЕТО НА ПОПУЛЯРНИ ИКОНОГРАФСКИ ТИПОВЕ НА БОЖЕСТВА В РИМСКАТА СКУЛПТУРА ОТ БЪЛГАРИЯ
Ключови думи :
вотивни релефи, римско изкуство, римска скулптура, Римска ТракияАбстракт
В настоящата статия ще бъде обърнато внимание на копирането на известни иконографски типове на божества на вотивни релефи от римската епоха, намерени в България. Дискутираните релефи споделят една обща характеристика и това е съчетаването на иконографската схема на една представена в движение, динамична, ловуваща Диана със статични иконографски типове на другите божества като Аполон и Дионис. При друг споменат релеф са изобразени няколко божества – Силван в спокойна поза, ловуваща Диана и танцуващи Три нимфи.
Това са иконографски типовете, които са включени в стандартния репертоар на скулпторите и в същото време са най-широко разпознавани в провинциалното общество на Римска Тракия. В този смисъл и с масовата им и повсеместна употреба може да се постави въпрос, дали те са станали един вид “шаблони“? „Шаблони“, които се ползват винаги, когато е нужно, в различни комбинации, като не се търси непременно обща композиция или отношение между изображенията. А по-скоро акцентът е върху религиозната връзка в култовете на божествата и върху разпознаваемостта на образите, основни за култовото действие, при което се използват тези релефи.