ЗАЛЕЗ ИЛИ ВЪЗРАЖДАНЕ НА ПРАВОСЛАВНИЯ КАНОН?

ПРОМЕНИ В ЦЪРКОВНОТО ИЗКУСТВО У НАС СЛЕД ОСВОБОЖДЕНИЕТО

Автори

  • Чавдар Попов Национална художествена академия

Ключови думи :

изкуство след Освобождението, академично изкуство, църковно изкуство

Абстракт

Предложената тема е свързана с някои важни особености в историческото развитие на българската живопис на границата на две съдбоносни за нацията епохи. Съществените трансформации, претърпени от живописта и в частност от църковното изкуство (стенопис и иконопис) в резултат на дълбоките социални, политически, икономически и културни промени, които настъпват у нас след 1878 г., са показателни както за процесите в самото изобразително изкуство, така и от гледна точка на оценките, които се формират в общественото съзнание по отношение на новите насоки и тенденции в него.

Тези промени, естествено, се свързват с подчертаната и решителна преориентация на България към модела на развитите европейски страни. От социалнопсихологическа и общокултурна гледна точка това е напълно обяснимо и до голяма степен исторически неизбежно.

Авторска биография

  • Автор: Чавдар Попов, Национална художествена академия

    Чавдар Попов – доктор на изкуствознанието, професор. Дългогодишен преподавател в СУ „Св. Климент Охридски“ и в Националната художествена академия.

    Работи в областта на изследването на изкуството на ХХ век, на теорията на визуално-пластичните изкуства и на методологичните проблеми на изкуствознанието. Публикувал над 400 студии, статии и материали в различни периодични издания и каталози в България и в чужбина. Куратор на изложби на съвременно българско изкуство в редица страни (Сърбия, Полша, Русия, Македония, Йемен, Румъния, Германия, Китай, Кипър, Бразилия, Алжир, Обединените арабски емирства, Ангола, Франция, Мароко, Холандия, Англия).

    E-mail: chavdar.popov@gmail.com

Файлове за сваляне

Публикуван

2021-01-04

Брой

Раздел (Секция)

Визуални изкуства / Пластични изкуства