ЗРИМ ЗВУК
Филмите „визуална музика“ в история на авангардното и експериментално кино
Ключови думи :
авангардно кино, експериментално кино, безкамерни техники, визуална музикаАбстракт
Текстът представя авангардни и експериментални кинематографисти и техните филми в опит да изясни понятието визуална музика в киното. Историческият преглед подпомага търсенето на корените на идеята за изкуство, в което звукът е зрим. Стремежът на авангардните кинематографисти за освобождение на киното от влиянието на останалите изкуства не застига музиката, тъй като тя притежава сходна характеристика с подвижното изображение – движение във времето. Хармоничното или хаотично взаимодействие на музиката с кинематографичния образ подхожда откривателски към въображението на зрителите, които имат възможност за досег с вид кино, което се простира отвъд рамката на развлечението. Утвърдени в кинематографичния хронотоп техники съдействат за формиране на общи и разпознаваеми естетически белези на филмите визуална музика, макар и да не се изчерпват с тях. Поставен в полето на дигиталните технологии филма визуална музика едновременно е историческо наследство, образец за безпределността на въображението, и съвременна творческа практика.