КОНТАКТНИТЕ КОПИЯ НА „ФИЛМОВИ КАДРИ БЕЗ ЗАГЛАВИЕ“ НА СИНДИ ШЪРМАН И ПРОТИВОРЕЧИЕТО МЕЖДУ ПОСТАНОВКА И ИМПРОВИЗАЦИЯ В СНИМАЧНИЯ ПРОЦЕС

Автори

  • Лиляна Караджова Нов български университет

Ключови думи :

фотография, автопортрет, кино, постановка, идентичност, феминизъм, копие без оригинал

Абстракт

Статията изследва поредицата „Филмови кадри без заглавие“ на Синди Шърман, анализирайки отношението между театралната постановка и импровизацията в снимачния процес. Контактните копия показват, че противно на популярната представа за строго режисиран маскарад, случайният детайл, жест и мимика активно участват в изграждането на социалната и на индивидуалната дентичност.

Изследването разглежда контактните копия на дванадесет снимки и открива интересно противоречие в принципа на селекция. В част от снимките Шърман преднамерено изключва специфични лицеви изражения, придържайки се към личностовата неопределеност на героините си, докато в други избира най-яркия и категоричен характер. Така, вместо да изгради консистентен образ на стереотипните социални роли, възприети от неосъзнати жени, Шърман по-скоро показва различните степени на индивидуална включеност в социалното поле.

Авторска биография

  • Автор: Лиляна Караджова, Нов български университет

    Лиляна Караджова – д-р, преподавател в НБУ и НХА по история и теория на фотографията, класически и алтернативни фотографски процеси. Тя е и гост преподавател в Университет Абат Олиба (CEU), Барселона. Изследоватлеските ѝ интереси са в областта на психологическите подходи в теорията на фотографията. Лиляна Караджова е фотограф и куратор, с редица участия в самостоятелни и колективни изложби в България, Италия, Испания, Франция, Великобритания, Полша, САЩ, Канада.

    E-mail: info@lilyanakaradjova.com

Файлове за сваляне

Публикуван

2020-08-25

Брой

Раздел (Секция)

Визуални изкуства / Фотография