ПЪРВИТЕ БЪЛГАРСКИ ДЕТСКИ ОПЕРЕТИ ОТ ПАНАЙОТ ПИПКОВ – ОПИТ ЗА СЪВРЕМЕНЕН ПОГЛЕД
Ключови думи :
Панайот Пипков, Димо Бойчев, детска оперета, „Щурец и мравки“, „Деца и птички“Абстракт
Оперетите на Панайот Пипков за деца са поставяни нееднократно в различни градове в България в периода от 1910 г. до края на 30-те години на миналия век, като се радват на успех пред публиката. Днес обаче те отсъстват почти напълно както от концертния, така и от училищния живот. Въпросите, които поставя статията, са: актуални ли са произведенията на Пипков днес и имат ли място на родната музикална сцена; могат ли да докоснат детската и младежката публика, израснала в условията на електронна и мултимедийна среда; могат ли героите на „Деца и птички“ и „Щурец и мравки“ и техните музикални характеристики отново да вълнуват и възпитават?
Настоящата публикация е опит за нов музикално-драматургичен анализ на двете оперетки, като фокусът е насочен към композиционния замисъл на композитора, но проблемът е разгледан през призмата на поставените въпроси.