ПЪРВИТЕ БЪЛГАРСКИ ДЕТСКИ ОПЕРЕТИ ОТ ПАНАЙОТ ПИПКОВ – ОПИТ ЗА СЪВРЕМЕНЕН ПОГЛЕД

Автори

  • Боряна Мангова Софийски университет "Св. Климент Охридски"

Ключови думи :

Панайот Пипков, Димо Бойчев, детска оперета, „Щурец и мравки“, „Деца и птички“

Абстракт

Оперетите на Панайот Пипков за деца са поставяни нееднократно в различни градове в България в периода от 1910 г. до края на 30-те години на миналия век, като се радват на успех пред публиката. Днес обаче те отсъстват почти напълно както от концертния, така и от училищния живот. Въпросите, които поставя статията, са: актуални ли са произведенията на Пипков днес и имат ли място на родната музикална сцена; могат ли да докоснат детската и младежката публика, израснала в условията на  електронна и мултимедийна среда; могат ли героите на „Деца и птички“ и „Щурец и мравки“ и техните музикални характеристики отново да вълнуват и възпитават?

Настоящата публикация е опит за нов музикално-драматургичен анализ на двете оперетки, като фокусът е насочен към композиционния замисъл на композитора, но проблемът е разгледан през призмата на поставените въпроси. 

Авторска биография

  • Автор: Боряна Мангова, Софийски университет "Св. Климент Охридски"

    Боряна Мангова – д-р, главен асистент във Факултета по науки за образованието и изкуствата на СУ „Св. Кл. Охридски“; музиколог, преподавател по „История на музиката” и „История на българската музика“. Научните ѝ интереси са свързани с българската оперна драматургия (оперите на П. Владигеров, П.Хаджиев, К. Илиев), както и с музикалното образование в българското училище от Освобождението до средата на 40-те години на ХХ век. Работи и в областта на средновековната литургична музика. Б. Мангова е автор и на публикации върху живота и сценичното творчество на Дмитрий Шостакович.

    E-mail: bmangova@uni-sofia.bg

Файлове за сваляне

Публикуван

2020-08-25

Брой

Раздел (Секция)

Музика