ИНОВАТИВНИ МЕТОДИ И ТЕХНИКИ ЗА ОЦЕНЯВАНЕ НА УЧЕНИЦИТЕ
Ключови думи :
методи и техники за оценяване, иновативни методи и техники за оценяване и рефлексия на ученицитеАбстракт
Оценяването е ключов компонент в процеса на обучение. От неговата ефективност зависи не само диагностиката на академични постижения на учениците, но и тяхната мотивация и успех в училище. Оценяването е в динамична връзка с рефлексията, която дава възможност за по-добро планиране, организиране и провеждане на преподаването и ученето. Затова оценяването трябва да се провежда с разнообразни методи и техники, включително и нетрадиционни, за да осъществява своите констатиращи, диагностични, мотивационни и прогностични функции в учебния процес.
В статията се разглеждат същността и педагогическите възможности на някои иновативни методи и техники за оценяване и рефлексия. Много от тях се използват успешно в работата на много ефективни учители, но все още не се прилагат в масовата практика.
Анализират се и основните насоки за провеждане на рефлексия от учениците в края на работата по темата. Посочват се нейните основни педагогически възможности, дават се примери и техники за успешното ѝ използване в обучението.