Изложба „СИНАПТИЧНИ ВРЪЗКИ“  – Йоанна Петкова| живопис | 3 – 14 юни, галерия „Алма Матер“

СИНАПТИЧНИ ВРЪЗКИ

изложба живопис

3 – 14 юни, галерия „Алма Матер“

Автор: Йоанна Петкова

Куратор: Милена Блажиева

На 3 юни в галерия „Алма Матер“ се откри самостоятелната изложба на Йоанна Петкова „Синаптични връзки“, курирана от доц. Милена Блажиева – преподавател и ръководител на катедра „Визуални изкуства“ към ФНОИ на Софийския университет.

Проектът „Синаптични връзки“ представя живописни произведения на младата художничка Йоанна Петкова, в които човешката фигура, от една страна,  е поставена като централен пластичен проблем, а от друга – човекът и човешкото са интерпретирани като своеобразни философски категории.

Названието на проекта обиграва понятието синапс,  използвано в случая не като научен термин, а по-скоро като метафора, която дава ключ към разбирането на живописта на Йоанна Петкова – живопис, изпълнена с болезнена чувствителност и дълбоко съпричастие към човека, сякаш обречен на непреодолима самота.

Синапсът е онази връзка между клетките в живите организми, чрез която данните от околната среда се пренасят до мозъка, а в обратната посока протича информация, за реакцията, която тялото трябва да предприеме в отговор.

Синапсите играят ключова роля и при зараждането и проявлението на емоциите – любов, радост, жалост, скръб, гняв …, които стоят в сърцевината на онова, което дефинираме като човешко.

В композициите на Йоанна Петкова фигурите – свити, сгърчени, раними – са като оголени нерви, събрали в себе си цялата човешка болка и самота. А самите картини могат да бъдат разглеждани като своеобразни синаптични връзки, в които се случва искрата между автор и зрител.

Живописта на Йоанна Петкова носи белезите на чистата творческа интуиция. Интуитивният подход и високият емоционален заряд  не означават обаче липса на интелектуалност.  Напротив, всяка отделна картина е фрагмент от потока на разсъждение (не словесно-бъбриво, а чисто визуално)  върху това какво означават думи като човек и човешко.

За авторката:

Йоанна Петкова е завършила специалност  „Изобразително изкуство“ в Софийския университет „Св. Климент Охридски“ през 2018 г. От тогава и към настоящия момент се изявява като визуален артист на свободна практика, като участва в различни кураторски проекти, свързани с изследване на тенденциите в съвременното изкуство (Possible bodies – галерия Doza, 2023, София; Art start – куратор Весела Ножарова, фондация  Credo Bonum,  София, 2019; In Ex Files Drops – пърформанс на група  D-code-X, театър „Сфумато“,  2019; АРТpoints – куратор Бисера Вълева,  галерия Алма Матер, София, 2018).

Изложбата може да бъде видяна до 14 юни.

(НЕ)ВИДИМИ ГРАДОВЕ – полски художници | графика | 17 – 30.04.2024

През 1972 година Итало Калвино публикува прочутия си роман „Невидимите градове”, в който става дума за въображаеми пространства. В книгата Калвино описва несъществуващи места – град, в който хората не се разпознават един друг, град в който всеки ден всичко се случва отново или град, построен върху съня, сънуван от множество хора. В едно свое интервю авторът отбелязва, че се интересува от градовете, защото в тях става все по-сложно да се живее, подчертавайки необходимостта да преосмислим нашата връзка с пространствата на града.

Изложбата представя графики, изпълнени от преподаватели, докторанти и студенти от Института за изящни изкуства в Чешин, към Университета на Силесия. Произведенията са вдъхновени от архитектурата и историята на някои силезийски градове: Катовице, Чешин, Миколов, Ченстохова. В някои от графиките са изобразени и места, които са извън Силезия – например Прага или пък пространства, които са напълно въображаеми. Работите са изпълнени в техниките на повърхнения, дълбокия и високия печат. Изложбата препраща към темата за  genius loci, за привързаността към мястото и към корените ни..

Всички работи, включени в експозицията, са посветени на градовете и градските пейзажи. Художниците разкриват и видимите, и невидимите страни на града. Изобразяват разпознаваеми забележителности, но и места, които са по-малко популярни или пък такива, които са познати единствено на местните жители. Често се обръщат към своите собствени спомени и емоции, свързани с местата. Невъзможно е да сведем града единствено до архитектурни специфики, тъй като пространствата са натоварени и с лични смисли.

Ева Реверс отбелязва, че е все по-трудно да описваме съвременните градове, използвайки традиционно наложените метафори, като genius loci например, които са използвани от древните римляни за да опишат духовете-защитници на дадено място. По-късно изразът е използван като описание по-скоро на  атмосферата или „духът на мястото“, отколкото в значението на дух-охранител. Реверс поставя въпроса и дали съвременните разпръснати, разпокъсани или аномични места създават усещане за принадлежност и интимност.

„Пратеници на съдбата“ – проф. д-р Орлин Дворянов | живопис | 18 – 30.03.2024

Експозицията визира персонажи и събития описани в последната книга на автора „Моите пърформанси. Ъндърграунд групите „Кукув ден“ и „ДЕ“, чиято премиера се състоя на откриването на самата изложба.

Живописните творби са създадени през последните две години, паралелно с писането и на книгата. Те синтезират по художествен начин преживяванията и спомените на автора за периода свързан с 80-те години на ХХ век.  

Картините са експонирани в два, различни един от друг, раздела. В посветения на групата „Кукув ден“ са представени част от участниците в нейните карнавални и сюрреалистични художествени търсения. В другия могат да се видят абстрактно-геометрични интерпретации на акциите на група „ДЕ“. Включени са още и документални артефакти – колажи, фотографии, откъси от видеофилми от времето, в което двете групи са били активни.

Орлин Дворянов завършва НХА през 1982 г., специалност „Декоративно-монументална живопис“ (стенопис).

Като автор, работи самостоятелно, в тандеми и с групи в областите на инсталациите, пърформансите и други съвременни изразни форми. Участва в редица международни изложби и фестивали за съвременно изкуство. 

От 1990 г. е председател на НПО „Изкуство в действие“. От тази си позиция е организатор и куратор на множество артистични и образователни проекти  на сдружението в страната и в Европа.

От 1991 г. Дворянов преподава дисциплини свързани със съвременните концептуални форми в СУ „Св. Климент Охридски“ (ФНОИ, катедра „Визуални изкуства“). През периода 2011 – 2016 г. е член на „Културния съвет“ на университета.

От 2015 г. до 2020 г. води лекции по „Концептуален дизайн“ в магистърска програма „WEB дизайн“ на НБУ.

Автор е на пет книги и множество публикации тематично свързани с концептуалното изкуство.

Изложба „Четири измерения“ | 05.03. – 15.03. 2024

 Анотация на изложбата:

Изложбата „ЧЕТИРИ ИЗМЕРЕНИЯ“ представя началото на творческия път на четирима млади автори в сферата на живописта. Произведенията на всеки от тях се отличават с индивидуален стил, тематика и художествен усет. Някои от авторите работят в сферата на традиционната, а други –на дигиталната живопис. Вглеждайки се в работите на тези студенти, можем да разберем какво вълнува младите хора и каква естетика влече бъдещето поколение художници. В изложбата са включени портрети, пейзажи, абстрактни композиции. Интерпретации на човешките отношения, на родни и чужди места, на посланията на звездите. Четиримата автори се различават неизмеримо много един от друг и тяхната колективна изложба съвсем ясно ни показва това. Творчеството на всеки от тях сякаш ни праща в различно измерение и ни дава нов поглед за света.

Индивидуално представяне на всеки от авторите/Анотация на отделните серии:

Серията „Зодиакално пътуване “на Йоана Ангелова съчетава мистиката на астрологическия символизъм с индивидуалния художествен израз на авторката. Дванайсетте дигитални картини предават емоционално и смислово характера на всеки от зодиакалните знаци, техните специфики и въздействие. Художничката използва разнообразни техники на изобразяване, но запазва личния си пластичен език, като изгражда серията, комбинирайки абстрактна и фигуративна образност.

Йоана Иванова представя серията си „Златен ден“.Живописната серия от пейзажи отразява специфичен момент и състояние на всемира –минутите точно преди залез или изгрев. Когато слънцето е най-близо до линията на хоризонта, светлината е сякаш златна. Тя придава топли ярки оранжево-червени оттенъци на всяка сграда, растение и човек, до които се докосне –една неподражаема цветност пада като мистичен воал над града. Чрез своите дванадесет живописни творби, всяка представяща един златен час, Йоана Иванова създава усещане за един изцяло „Златен ден“.

Серията „Човешката красота“ на Красимир Йорданов ни припомня за нашата собствена красота. Изобразявайки лицето на обикновения човек, младият автор ни показва съвършенството на природата, изяществото на човешките черти, непреходния чар на усмивката. Портретите на жени, мъже и деца от различни националности и раси, подчертават, че красотата е присъща на всички ни. Тя е специална, именно защото се разгръща в толкова много форми, едновременно универсална и безкрайно лична.

Със своята серия„11-22“, Надежда Чаушева има за цел да представи различни видове човешки отношения, социални динамики и ситуации. Чрез абстрактни и фигуративни композиции, авторката обрисува връзката на човека със самия себе си, с времето, с вярата. Чувства на самота и предателство, на търсене и намиране, на създаване и споделеност. Заглавието на серията –„11-22“, както и имената на отделните картини, е опит тези отношения да бъдат кодирани чрез цифри, да се създаде единен език и невидима нишка между привидно различните явления от живота.

Изложба „Дух и материя – инспирации“ | 9 – 20 януари 2024 г.

Изложбата обединява произведения, създадени в рамките на три различни уъркшопа, инициирани от ателие „Скулптура“ към катедра „Визуални изкуства“  (Факултет по науки за образованието и изкуствата), ръководено от проф. д-р Анна Цоловска и гл.ас. д-р Николета Иванова-Стоимирова.

Концептуалната рамка на изложбата поставя пред участниците условието художествените реализации да съчетават два или повече материала.

Уъркшопът „Дъх“ е посветен на работата с горещо стъкло и протече под ръководството на д-р Анастасия Андреева (главен преподавател във ВТУ „Св. св. Кирил и Методий и главен асистент в студиото за горещо стъкло  „G Studio“ в Тел Авив). Домакин на творческата работилница е ателието по горещо стъкло към катедра „Стенопис“ във ВТУ.

Уъркшопът „Силата на земята“ е насочен към работа в керамика. Той беше реализиран в ателието и под ръководството на Цветан Донковски – председател на Дружеството на троянските художници и на Нина Иванова-Донковска.

Фокусът на третия уъркшоп „Природа – асоциации“ е поставен върху малки форми от керамика. Той бе проведен под ръководството на ас. д-р Марина Александрова в рамките на скулптурното ателие във ФНОИ.

Студентите от Факултета по науки за образованието и изкуствата, взели участие в уъркшопите са: Божидара Тодорова, Ванеса Енева, Васил Кръстанов, Вая Ежова, Даниела Трачева, Даяна Тинева, Ивайло Маринов, Иван Иванов, Малиха Алими, Мария Николова, Мария Стойчева, Николай Триов, Петя Пенева, Полина Гугудис, Ралица Радева, Тони Тонев, Яна Колева, Яна Цветанова.

Редом с техните произведения, са включени и работи на ръководителите на отделните работилници (д-р Анастасия Андреева, Цветан Донковски и Нина Иванова-Донковска), както и на членовете на научния колектив на проекта (проф. д-р Анна Цоловска, проф. д-р Бисера Вълева, гл. ас. д-р Николета Иванова-Стоимирова, ас. д-р Марина Александрова).

В изложбата са включени и работи на редица гост-участници. От катедра „Визуални изкуства“ (СУ) това са: проф. д. н. Лаура Димитрова, проф. д-р Стефан Алтъков, проф. Буян Филчев, проф. д-р Снежина Бисерова, доц. д-р Добрин Атанасов, доц. д-р Мая Димчева, гл. ас. д-р Красимира Дренска, гл. ас. д-р Цвета Петрова, гл. ас. д-р Явор Грънчаров, гл. ас. д-р Венцислава Стоянова, ас. д-р Майа Антова, ас. д-р Марина Александрова, ас. д-р Марина Стоянова. От Приложния факултет на НХА: доц. Емил Бачийски, гл. ас. д-р Венцислав Шишков и студентите Димана Донковска и Денилин Георгиев. От Факултета по изобразително изкуство на ВТУ: ас. д-р Пламен Кондов.

Творческите работилници са реализирани с финансовата подкрепа на Фонд научни изследвания към СУ в рамките на проекта „Дух и материя – инспирации“ (№ 80-10-90/26.04.2023 г.)

ГРАНИЦИ НА ТРАНСФОРМАЦИЯТА – Венцислава Стоянова | 15.12.2023 – 05.01.2024

На 15 декември 2023 г. в галерия „Алма Матер“ се откри изложбата „Граници на трансформацията“ на Венцислава Стоянова, главен асистент по „Теория на художествения образ“ към Катедра „Визуални изкуства“ на Факултета по науки за образованието и изкуствата.

Експозицията беше открита от доц. Милена Блажиева, ръководител на катедра „Визуални изкуства“ към Факултета по науки за образованието и изкуствата на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ в присъствието на преподаватели, студенти от Софийския университет и много гости. Авторката на изложбата представя серии от произведения, създадени през последните пет години. Творбите са реализирани в широк диапазон от съвременни изразни форми. Основен акцент се поставя на дигиталния колаж. Присъстват и традиционни колажи, както и две пространствени художествени инсталации. В. Стоянова се стреми да постигне разнообразие и по отношение на стиловите подходи и композиционните решения, като същевременно прилага съвсем осъзнато и конструктивно всяка използвана изразна техника.

ХАРТИЯ ОРНАМЕНТИ ФРАГМЕНТИ – Красимира Л. Дренска | 04 – 13.12.2023

Изложбата „ХАРТИЯ ОРНАМЕНТИ ФРАГМЕНТИ“ представя най-доброто от произведенията на Красимира Л. Дренска, създадени в периода 2016 – 2023 г. Селекцията е организирана в три основни раздела, съобразно преобладаващата техника на създаване, а именно: рециклирана хартия, смесени техники, с живописни и колажни елементи и компютърно генерирана графика. Фокусът в изложбата е хартията, която за авторката е най-подходящата възможност за изразяване на творчески идеи. Хартията се превръща в многопластов символ на смислово съдържание и практически функционира не само като основен градивен материал и пластичен носител, но и като произведение сама по себе си. В този контекст орнаментите, нарисувани, отпечатани или вградени в нея, се превръщат в личния визуален език на авторката. От своя страна фрагментите, които в някои случаи са „парчета“ несполучливи творчески опити, а в други – своеобразни модули с поливалентен характер, оформят единната композиция в произведенията. Така връзката хартия – орнаменти – фрагменти отразява по най-пълноценен начин творческите опити на Красимира Л. Дренска до този момент. 

Изложба „Бижута в капан“ – Пьотр Швец | 16 – 31.11.2023

На 16 октомври 2023 г. в галерия „Алма матер“ се откри изложбата „Бижута в капан“ с автор Пьотр Швец, професор и заместник ректор на Университета „Магдалена Абаканович“, Познан, Полша.

Изложбата беше открита от проф. дпн Милен Замфиров, декан на Факултета по науки за образованието и изкуствата. На откриването присъстваха доц. д-р Снежина Бисерова, зам.-декан на ФНОИ, преподаватели и студенти от Софийския университет, гости.

Проф. д-р Стефан Алтъков поздрави автора на изложбата и гостите, а проф. Пьотр Швец се включи виртуално чрез видео връзка. Той благодари на екипа на галерия „Алма Матер“ за организацията на изложбата и приветства своите колеги от Софийския университет и гостите на изложбата, като пожела ползотворното сътрудничество между Университета „Магдалена Абаканович“ и Софийския университет „Св. Климент Охридски“ да продължи и в бъдеще с нови проекти и изяви в областта на съвременното изкуство.

В писмената концепция към изложбата „Бижута в капан“ проф. Швец казва:

„Художествената стойност и качеството на изработката винаги са били важни за ювелирното изкуство, а във времената на масово производство те стават още по-важни. Най-ценни са ръчно изработените, уникалните, единствените по рода си бижута. Такава цел си поставих при бижутата, които създадох и представям тук, повлиян от древните бижута – изработени от кремък, ръчно гравирани, приличащи на палеолитните камъни. Направата на ръчно изработените бижута изисква високо техническо майсторство. В тях кремъкът (считан днес от нас за най-обикновен камък) е високо ценен. Стойността му се подчертава от мека сребърна плетеница, обграждаща твърдите, ъгловати форми на кремъка. (…) Опитът ми с естествени материали, използвани по време на изпълнение на различни художествени творби и опита получен при участието ми в научни изследвания, доведе до създаването на серия от бижута, изработени от фосилна дървесина черен дъб и комбинации от черен дъб с контрастно по цвят дърво в съчетание със сребро.“

Изложбата „Творби върху хартия“ II на преподаватели от Факултета по изкуства на Нишкия университет, Сърбия

Заповядайте на изложбата „Творби върху хартия“ II на преподаватели от Факултета по изкуства на Нишкия университет, Сърбия

Изложбата се открива в галерия „Алма матер“ на 5 октомври 2023 г. от 18 часа.

Тя е посветена на 135-годишнината на СУ.

От екипа на галерията

В галерия „Алма матер“ се откриват две изложби в рамките на проекта „Трансформация за Европа“ (Transform4Europe)

Галерия „Алма матер“, Ректорат

На 29 септември от 17.00 ч. в Галерия „Алма Матер“ в Ректората се откриват две изложби в рамките на проекта „Трансформация за Европа“ (Transform4Europe).

Едната е самостоятелната изложба “City being” на полския художник Лукаш Конюши. Авторът е докторант в Института за пластични изкуства в Чешин, който е част от Университета на Силезия в Катовице. Макар и млад, художникът вече е утвърдено име в полето на графичното изкуство, добре познат и на българската публика.

Работите, изпълнени в техниката на високия печат, са вдъхновени от архитектурното наследство на Битом – родния град на художника.

Графичните листове носят тревогата на автора както за съдбата на културното наследство, за което носим отговорност, така и (погледнато в по-широк план) за съдбата на цивилизацията. В композициите се разгръща чистата геометрия на архитектурни обеми и градски пространства, в които специфичният ритъмът, резките ракурси и драматичният сблъсък на светлината и сянката изграждат имагинерен строго структуриран, но дехуманизиран свят,

Втората изложба – „Пулсът на времето. 135 години Софийски университет“ – представя произведения на полски и български студенти, създадени в творчески работилници, организирани от катедра „Визуални изкуства” към Факултета по науки за образованието и икуствата. Тези работилници са част от програмата на Седмицата на Transform4Europe, домакин на която е нашият университет. В тях участие взеха студенти от специалностите „Изобразително изкуство“ и „Графичен дизайн“ в Софийския университет и от Института за пластични изкуства в Чешин към Университета на Силезия в Катовице. Експозицията обединява произведения, изпълнени в три области на визуалните изкуства – плакат, печатна графика и скулптурен релеф. Във фокуса на вниманието на младите художници е Ректоратът. В своите произведения те интерпретират пространствата, архитектурни детайли и декоративни елементи от емблематичната сграда.